SV / EN

Ojämn könsfördelning på juristutbildningen – Ett (skolrättsligt) problem?

Published in Förvaltningsrättslig tidskrift 2023 1, February 2023 s. 71–80

17
863

Könsfördelningen på juristutbildningen har på 150 år förändrats radikalt. Kvinnor har gått från att vara portade från högre utbildning till att idag vara i majoritet. Detta innebär en juristkår med allt färre män. Är detta ett problem, och är det i så fall ett rättsligt problem? I artikeln belyses frågan ur ett skolrättsligt perspektiv, där målsättningen om den likvärdiga skolan kritiskt granskas. Syftet med artikeln är att ge ett konkret exempel på hur barns rättigheter i skolan kan problematiseras utifrån lärosätenas svårigheter att skapa en jämställd, och för befolkningen i stort representativ, rekrytering av studenter. Med avstamp i denna analys argumenterar författaren för att könsfördelningen på juristprogrammen är ett rättsligt problem, men framför allt ett skolrättsligt sådant. En slutsats är att individuella rättigheter är ett trubbigt och komplext juridiskt verktyg som kan komma att gynna vissa grupper mer än andra.