Ändring av betyg och kriteriet ”uppenbart oriktigt”
Published in Förvaltningsrättslig tidskrift 2017 2, May 2017 s. 347–368
Artikeln fokuserar framförallt på två huvudspår under temat ”fel, misstag och oriktigheter”, nämligen skolans möjlighet att korrigera beslut och betydelsen av kriteriet ”uppenbart oriktigt” för ändring av betyg. Artikeln behandlar också på ett mer generellt plan distinktionen mellan termerna ”oriktigt” och ”uppenbart oriktigt” som krav för omprövning eller ändring. Eftersom möjligheten att överklaga ett betyg till högre instans är avskuren blir betydelsen av omprövning därför många gånger avgörande för den enskilde eleven. I avsaknad av överklagandemöjligheter bör skyldigheten att ompröva beslut därför generellt sett kunna vara större.
Den tes som drivs i artikeln bygger således på att kriteriet ”uppenbart oriktigt” bör tolkas restriktivt i ärenden om omprövning av betyg. Den främsta anledningen till denna ståndpunkt är att omprövning är det enda korrektiva rättsmedlet i skollagstiftningen i fråga om betyg.