Objektivitet och offentlighet i privata aktörers verksamhet
Published in Förvaltningsrättslig tidskrift 2025 2, April 2025 s. 129–156
I artikeln försöker författaren bringa klarhet kring i vilken utsträckning de konstitutionella kraven på objektivitet och offentlighet i offentlig verksamhet även gäller när offentliga åtaganden utförs av privata aktörer i stället för av myndigheter. En jämförelse mellan kraven på objektivitet respektive offentlighet ger vid handen att objektivitetsprincipen sedan länge följer det offentliga åtagandet redan genom regleringen 1 kap. 9 § regeringsformen, ett stadgande som innebär att alla aktörer som fullgör offentliga förvaltningsuppgifter i sin verksamhet ska iaktta saklighet och opartiskhet. Saken förhåller sig däremot annorlunda vad gäller kraven på offentlighet, där olika aspekter av offentlighetsprincipen av olika skäl kommit att utsträckas till att omfatta olika verksamheter hos privata aktörer. Lagstiftarens utsträckande av olika element av offentlighetsprincipen till privata aktörer kännetecknas därtill enligt författaren av avsaknaden av ett samlat förhållningssätt, och har dessutom genomförts över tid och genom lag snarare än grundlag. Artikeln rymmer ingen empirisk undersökning av i vilken utsträckning gällande krav är kända för de privata aktörerna, deras anställda och kanske framför allt deras kunder. Författaren vågar sig likväl på att dra slutsatsen att det finns ett behov att tydliggöra räckvidden av dessa grundläggande principer för samtliga aktörer som medverkar i fullgörandet av det offentliga åtagandet.
Keywords: offentlighetsprincipen, objektivitetsprincipen, regeringsformen, tryckfrihetsförordningen, privata aktörer, upphandling, offentlig upphandling
More articles by the same author(s)
Objektivitetsprincipen i offentligupphandling
Published in Förvaltningsrättslig tidskrift 2019 3, October 2019 s. 337–360