Enskilda anmälare i diskrimineringsombudsmannens tillsyn i ljuset av den nya förvaltningslagen
Publicerad i Förvaltningsrättslig tidskrift 2018 3: Temanummer: 2017 års förvaltningslag – en analys, augusti 2018 s. 467–482
Diskrimineringsombudsmannens (DO) uppdrag är huvudsakligen att utöva tillsyn över att diskrimineringslagen följs. För att ta tillvara sin rätt att inte bli utsatt för diskriminering kan den enskilde göra en anmälan till DO, men endast omkring en tiondel av anmälningarna resulterar i att tillsynsärenden initieras och utreds. Detta aktualiserar allmänna förvaltningsrättsliga frågor såsom anhängighetsverkan hos en anmälan och tillsynsmyndighetens åtgärder inom ramen för service-, utrednings- och motiveringsskyldigheten. I artikeln diskuteras huruvida den nya förvaltningslagen kan komma att stärka den enskilde anmälarens rättsliga ställning och/eller innebära att högre krav kan uppställas på hur DO hanterar anmälningar jämfört med i nuläget. Slutsatsen som dras är att den nya förvaltningslagen inte i sig synes kunna bidra till att enskilda anmälningar i högre grad kommer att utredas av DO. Däremot kommer sannolikt fler tillsynsbeslut än i dag att omfattas av motiveringsskyldigheten, vilket kan gagna den enskildes möjligheter att ta tillvara sin rätt.